OSA ve spolupráci s INTERGRAM a dalšími kolektivními správci připravil balíček opatření pro provozovatele i autory, kterých se nouzový stav týká
14. dubna 2020

OSA ve spolupráci s INTERGRAM a dalšími kolektivními správci připravil balíček opatření pro provozovatele i autory, kterých se nouzový stav týká

Dnešní doba je zkouškou vzájemné solidarity a tolerance. Kultura stojí nad propastí a každý zásah do příjmové stránky autorů a uměleckých profesí jí dále podráží již tak značně podlomené zdraví. Právě v těchto časech se obnaží charaktery, kulturní a sociální vyspělost národa. Zkratkovitá populistická provolání se možná budou množit.

OSA je laciný a snadný terč, který slouží k pranýřování autorů a umělců, pro něž je tvorba a umění živobytím. Každý se rád na toto téma vyjadřuje, aniž by cokoliv o skutečném fungování OSA věděl. Vše je manipulativní práce s dojmy, nikoliv s fakty. Ve výsledku jde o laciný populismus, kdy se straní jedné části živnostníků na úkor jiných osob samostatně výdělečných činných. Prostě dostat něco zadarmo. Přitom například česká klasická hudba byla a dosud je úspěšným vývozním artiklem. Jména jako Janáček, Dvořák nebo Martinů jsou dodnes známá po celém světě. Na tato jména dnes navazuje celá řada talentovaných soudobých autorů a hudebníků.

Vůbec se nehovoří o tom, že nejvíce zasaženou je nezávislá hudební scéna, která až do vypuknutí koronavirové pandemie byla zcela soběstačná a nezatěžovala stát požadavky o granty. Na činnost kapel jsou navázány další profese: bedňáci, osvětlovači, zvukaři, manažeři kapel, provozovatelé hudebních klubů, agentury pořádající koncerty a zajišťující drahou techniku a mnohé další. Z koncertní a festivalové sezóny profitují i provozovatelé hotelů a penzionů, majitelé restaurací. Vše je velmi úzce provázáno.

Zcela bez politické ideologie je potřeba si přiznat, že autoři a další umělecké profese jsou společně s majiteli restaurací, ubytovacích zařízení a provozoven služeb tou nejpostiženější skupinou občanů této země, na kterou opatření v boji s pandemií dopadají nejtíživěji. Autoři hudby samozřejmě cítí sounáležitost s majiteli restaurací, ubytovacích zařízení a provozoven služeb, na jejichž provozy stejně tvrdě dopadla opatření nouzového stavu. Jsme v tomto okamžiku na jedné lodi, a proto jsme připravili balíček opatření, kterým jsme těmto podnikatelům uvolnili ruce.

Proto jsme již 2. dubna dopisem oslovili přes 30 tisíc obchodních partnerů, kde je ubezpečujeme o tom:

  • že za jarní období, kdy museli mít provozovny uzavřeny, nebudou hradit autorské odměny a v případech, kdy mají již zaplaceno na toto krizové období, jim budou autorské odměny vráceny;
  • dále jim nabízíme možnost odložení plateb o 90 dnů nebo rozložení plateb až na 12 splátek za období před a po nouzové stavu.

Ve spolupráci s advokátními kancelářemi a daňovými poradci tento týden na www.osa.cz spustíme pro uživatele a autory speciální webovou stránku s informacemi, jak postupovat při řešení autorských odměn nebo jak se zorientovat v opatřeních ze strany státu, které budeme průběžně aktualizovat.

Rozjezd ekonomiky nebude okamžitý. OSA zvažuje úlevy i na období po skončení nouzového stavu. Je potřeba mít na paměti, že jakékoliv úlevy nad rámec nouzového stavu budou prohlubovat již tak značně tíživou situaci skladatelů, textařů a případně jiných autorských a uměleckých profesí. Je potřeba úlevy zdravě vyvažovat, protože kultura se dostala do kritické situace. Pro řadu autorů a umělců jsou příjmy z kolektivní správy, zejména dnes, prakticky jediným příjmem za jejich tvorbu a interpretaci.

Je zcela nepopíratelným faktem, že příjmy z veřejných prostor jako jsou restaurace, hospody, provozovny služeb a obchodu tvoří významnou část rodinných rozpočtů autorů a umělců. Ne jinak je tomu i v zahraničí, kde například sazby autorských odměn za práva skladatelů a textařů jsou výrazně vyšší, a to i v zemích jako je Maďarsko nebo Chorvatsko.

V neděli 12. dubna to byl přesně měsíc od vyhlášení nouzového stavu a stát stále nedokázal zajistit finanční podporu živnostníkům, autorům, umělcům a jinými profesím, kteří prakticky přes noc přišly o svá zaměstnání, zatímco v jiných zemích běží prakticky od začátku pandemické krize.

OSA týden po vyhlášení nouzového stavu vyplatil autorům, kteří si z koncertní činnosti  za poslední 3 roky vydělali alespoň 20 tisíc Kč za rok, solidární finanční výpomoc z Fondu solidarity nad rámec nárokovatelných výplat honorářů. Ta v úhrnu pro všechny autory činila necelých 4,5 milionů Kč. OSA od počátku svého založení v roce 1919 ctí principy vzájemné solidarity mezi autory a jsem tomu rád, že jsme mohli tomuto principu dostát v této nelehké době. Suplujeme zde úlohu státu. Snad se obdobné pomoci dočkají i ostatní autorské a umělecké profese jako herci, kapely, divadelní autoři a jiní od ostatních kolektivních správců INTERGRAM, DILIA, OOA-S nebo OAZA.

Honoráře zkrátka budou autorům a umělcům chybět v jejich rodinných rozpočtech. Jen za měsíc březen a duben bylo zrušeno přes 2 500 koncertů. Ztráty každého z autorů jdou řádově od jednotek do desítek tisíc korun měsíčně, nemluvě o dalších profesích. Lidé vidí pouze největší celebrity, ale většina autorů a umělců není tak známá a na ty současná krize dopadá nejbolestivěji. Uvedu příklad bratři Ormové nebo Oskar Petr jsou na veřejnosti prakticky neznámá jména a přitom jsou autory největších hitů kapely Lucie. Nekoncertováním kapely Lucie přicházejí o významnou část svého měsíčního příjmu. A to nemluvím o skutečnosti, že tyto příjmy jsou o několik řádů nižší než honorář kapely.

V Praze dne 14. dubna 2020.

 

Ing. Roman Strejček, předseda představenstva