Vyjádření odborníka z Berklee College of Music k novelizaci autorského zákona
25. ledna 2019

Vyjádření odborníka z Berklee College of Music k novelizaci autorského zákona

V těchto dnech rozhoduje poslanecká sněmovna o novelizaci autorského zákona. Ano, je to přesně ten zákon, který ovlivňuje každého autora i fungování organizace OSA jako takové. Nechtěli jsme se pouštět do diskuzí o podstatě duševního vlastnictví a to především proto, že je senátní návrh ze své podstaty špatný. Je příliš vágní a nejednoznačný. Pak nám ale přišel dopis od Mirka Vany, který působí přes 20 let na nejprestižnější hudební škole na celém světě – Berklee College of Music. Ten se za české autory nejen postavil, ale také velmi jednoduše vysvětlil, proč by byl návrh nepřijatelný, i kdyby nebyl tak špatně formulovaný. A to jsme si nemohli nechat pro sebe.

Na následujících řádcích se s vámi tedy dělíme o názor člověka, který nepodléhá dojmologii, ale pracuje s vědeckými argumenty. Sdílíme také reference, jež k dopisu přikládá a které jasně dokládají, že je odborná veřejnost na straně autorů.

Dobrý den,

jmenuji se Mirek Vana a během svého 20+letého působení na Berklee College of Music jsem pracoval s umělci jako například Quincy Jones, AR Rahman, Wayne Shorter, Metallica, Carlos Vives, ale také se společnostmi jako Live Nation, AEG, ASCAP, Vans, Round Hill Music, WMG, Sony, Slaight Music a mnoho dalších. Chtěl bych se tímto vyjádřit k současnému návrhu změny autorského zákona a podpořit umělce České republiky.

Tisíce dnes již publikovaných vědeckých studií jasně dokazují, že hudba má neobyčejně pozitivní dopad na člověka, jeho psychiku a zdraví. Krátce a jednoduše: konzumace hudby přímo ovlivňuje fyzickou podstatu našeho mozku. Bylo vědecky dokázáno, že hudba například ovlivňuje, jak nám chutnají potraviny, jakou máme náladu, jak vnímáme okolí, jak jsme schopni vstřebat a chápat informace, jak rychle se uzdravíme po operaci, jak vnímáme bolest, atd. A hudební terapie, jako profesní obor, je již běžně akceptovaná v předních nemocnicích v USA.

Současný návrh změny autorského zákona, jak byl schválen Senátem České republiky na konci roku 2018, je založen na nesprávném výkladu vlastnického práva (IP – intellectual property) autorů uměleckých děl. Je třeba jednoznačně chápat umělecké dílo a jeho šíření jako produkt, za který se prostě musí zaplatit. Jinak je to jednoznačně krádež. Argumentace, že hudba nevytváří hospodářský výsledek v některých podnicích a provozovnách, je zcela nesprávná. Hudba naprosto jednoznačně ovlivňuje prostředí, ve kterém se pracuje, kupuje – a toto prostředí je díky hudbě samozřejmě pozitivnější než bez ní – a jako produkt, který se konzumuje, je třeba být placen.

Doufám, že poslanci v České republice podpoří základní podstatu a důležitost intelektuálního vlastnictví (IP) ve společnosti, autory uměleckých děl a jejich nárok na poctivou odměnu.

S pozdravem,

Mirek Vana
Executive Producer / Global Development Officer
Berklee College of Music

REFERENCE:

  1. Blood A. J., Zatorre R. J., Bermudez P., et al. (1999) Emotional responses to pleasant and unpleasant music correlate with activity in paralimbic brain regions. Nature Neuroscience, 2, 382–387. [PubMed]
  2. Bodner M., Turner R. P., Schwacke J., et al. (2012) Reduction of seizure occurrence from exposures to auditory stimulation in individuals with neurological handicaps: a randomized controlled trial. PLoS One, 7, e45303. [PMC free article] [PubMed]
  3. Langer S. K. (1951) Philosophy in a New Key. Harvard University Press.
  4. Maratos A. S., Gold C., Wang X., et al. (2008) Music therapy for depression. Cochrane Database of Systematic Reviews, (1), CD004517. [PubMed]
  5. Mithen S. (2005) The Singing Neanderthals. Weidenfeld and Nicholson.
  6. Mula M. & Trimble M. R. (2009) Music and madness: neuropsychiatric aspects of music. Clinical Medicine, 9, 83–86. [PubMed]
  7. Pasternak C. (2007) What Makes Us Human. One World.
  8. Stewart L., von Kriegstein K. & Warren J. D. (2006) Music and the brain: disorders of musical listening. Brain, 129, 2533–2553. [PubMed]
  9. Thaut M. H. (2005) The future of music in therapy and medicine. Annals of the New York Academy of Science, 1060, 303–308. [PubMed]
  10. Trimble M. R. (2007) The Soul in the Brain: The Cerebral Basis of Language, Art and Belief. Johns Hopkins University Press.
  11. Trimble M. R. (2012) Why Humans Like to Cry. Tragedy, Evolution and the Brain. Oxford University Press.