Vyjádření odborníka z Berklee College of Music k novelizaci autorského zákona

Vyjádření odborníka z Berklee College of Music k novelizaci autorského zákona

V těchto dnech rozhoduje poslanecká sněmovna o novelizaci autorského zákona. Ano, je to přesně ten zákon, který ovlivňuje každého autora i fungování organizace OSA jako takové. Nechtěli jsme se pouštět do diskuzí o podstatě duševního vlastnictví a to především proto, že je senátní návrh ze své podstaty špatný. Je příliš vágní a nejednoznačný. Pak nám ale přišel dopis od Mirka Vany, který působí přes 20 let na nejprestižnější hudební škole na celém světě – Berklee College of Music. Ten se za české autory nejen postavil, ale také velmi jednoduše vysvětlil, proč by byl návrh nepřijatelný, i kdyby nebyl tak špatně formulovaný. A to jsme si nemohli nechat pro sebe.

Na následujících řádcích se s vámi tedy dělíme o názor člověka, který nepodléhá dojmologii, ale pracuje s vědeckými argumenty. Sdílíme také reference, jež k dopisu přikládá a které jasně dokládají, že je odborná veřejnost na straně autorů.

Dobrý den,

jmenuji se Mirek Vana a během svého 20+letého působení na Berklee College of Music jsem pracoval s umělci jako například Quincy Jones, AR Rahman, Wayne Shorter, Metallica, Carlos Vives, ale také se společnostmi jako Live Nation, AEG, ASCAP, Vans, Round Hill Music, WMG, Sony, Slaight Music a mnoho dalších. Chtěl bych se tímto vyjádřit k současnému návrhu změny autorského zákona a podpořit umělce České republiky.

Tisíce dnes již publikovaných vědeckých studií jasně dokazují, že hudba má neobyčejně pozitivní dopad na člověka, jeho psychiku a zdraví. Krátce a jednoduše: konzumace hudby přímo ovlivňuje fyzickou podstatu našeho mozku. Bylo vědecky dokázáno, že hudba například ovlivňuje, jak nám chutnají potraviny, jakou máme náladu, jak vnímáme okolí, jak jsme schopni vstřebat a chápat informace, jak rychle se uzdravíme po operaci, jak vnímáme bolest, atd. A hudební terapie, jako profesní obor, je již běžně akceptovaná v předních nemocnicích v USA.

Současný návrh změny autorského zákona, jak byl schválen Senátem České republiky na konci roku 2018, je založen na nesprávném výkladu vlastnického práva (IP – intellectual property) autorů uměleckých děl. Je třeba jednoznačně chápat umělecké dílo a jeho šíření jako produkt, za který se prostě musí zaplatit. Jinak je to jednoznačně krádež. Argumentace, že hudba nevytváří hospodářský výsledek v některých podnicích a provozovnách, je zcela nesprávná. Hudba naprosto jednoznačně ovlivňuje prostředí, ve kterém se pracuje, kupuje – a toto prostředí je díky hudbě samozřejmě pozitivnější než bez ní – a jako produkt, který se konzumuje, je třeba být placen.

Doufám, že poslanci v České republice podpoří základní podstatu a důležitost intelektuálního vlastnictví (IP) ve společnosti, autory uměleckých děl a jejich nárok na poctivou odměnu.

S pozdravem,

Mirek Vana
Executive Producer / Global Development Officer
Berklee College of Music

REFERENCE:

  1. Blood A. J., Zatorre R. J., Bermudez P., et al. (1999) Emotional responses to pleasant and unpleasant music correlate with activity in paralimbic brain regions. Nature Neuroscience, 2, 382–387. [PubMed]
  2. Bodner M., Turner R. P., Schwacke J., et al. (2012) Reduction of seizure occurrence from exposures to auditory stimulation in individuals with neurological handicaps: a randomized controlled trial. PLoS One, 7, e45303. [PMC free article] [PubMed]
  3. Langer S. K. (1951) Philosophy in a New Key. Harvard University Press.
  4. Maratos A. S., Gold C., Wang X., et al. (2008) Music therapy for depression. Cochrane Database of Systematic Reviews, (1), CD004517. [PubMed]
  5. Mithen S. (2005) The Singing Neanderthals. Weidenfeld and Nicholson.
  6. Mula M. & Trimble M. R. (2009) Music and madness: neuropsychiatric aspects of music. Clinical Medicine, 9, 83–86. [PubMed]
  7. Pasternak C. (2007) What Makes Us Human. One World.
  8. Stewart L., von Kriegstein K. & Warren J. D. (2006) Music and the brain: disorders of musical listening. Brain, 129, 2533–2553. [PubMed]
  9. Thaut M. H. (2005) The future of music in therapy and medicine. Annals of the New York Academy of Science, 1060, 303–308. [PubMed]
  10. Trimble M. R. (2007) The Soul in the Brain: The Cerebral Basis of Language, Art and Belief. Johns Hopkins University Press.
  11. Trimble M. R. (2012) Why Humans Like to Cry. Tragedy, Evolution and the Brain. Oxford University Press.
Kliknutím na tlačítko „Souhlasím“ souhlasíte s využívání cookies. Pro bližší informace klikněte na odkaz níže.
Pravidla cookies