Producent Ondřej Fiedler: Ten správný zvuk někdy hledám i celé hodiny
31. ledna 2019

Producent Ondřej Fiedler: Ten správný zvuk někdy hledám i celé hodiny

Producent a songwriter Ondřej Fiedler se proslavil především hitem Toulavá kapely Sebastian: na YouTube má už 27 milionů zhlédnutí. Tvoří pro Jelen, Mirai, Lipo nebo Paulieho Garanda. Nejvíce pak spolupracuje se zpěvačkou Lenny -  je členem její kapely i spoluautorem tvorby. Její debutové album Hearts, na němž se podílel, dokonce získalo spoustu hudebních cen Anděl. V roce 2018 se zúčastnil projektu Songwriting Camp CZ, který pomáhá dostat české autory pop music na evropskou hudební mapu. Zajímá vás, jaké digitální nástroje používá a co by poradil začínajícím tvůrcům ve svém oboru?

Jak jste na tom s používáním hudebního hardwaru či softwaru? Co máte raději?

Osobně preferuji spíš software, a to hlavně proto, že hodně cestuji, takže je pro mě ideální. Dnes jsou simulace tak dokonalé, že častokrát ani nemůžete poznat, že se nejedná o hardware. Na druhou stranu nemá software to, čemu říkám „malé pěkné chyby“.

Jaký byl vlastně první software, co jste si kdy nainstaloval?

Úplně první byl Garage Band a pak jsem přešel na Logic X Pro. Ten je na začátky a domácí produkování naprosto perfektní – můžu jenom doporučit.

Používáte DAW? A pokud ano, jste od začátku tvorby věrný jednomu? Nebo je sem tam měníte?

Používám ProTools. Musel jsem na ně přejít z Logicu, když jsme letěli nahrávat s Kryštofem do New Yorku. A jsem za to vděčný. Ve světě se používají opravdu hojně a je rozhodně dobré s nimi umět. Občas mě na nich trochu štve, že tam nejdou tak dobře dělat MIDI jako v Logicu, ale zase to má jiné výhody pro velké projekty a živé nahrávání.

Existuje nějaký preset ve vašem VST, který často používáte?

Snažím se nepoužívat už hotové VST presety, ale většinou z nich vycházím. Najdu si ten, který se vzdáleně podobá zvuku, který potřebuji, a vytvářím ho tak dlouho, dokud není přesně podle mých představ. Ostatně to je, myslím, u produkování jedna z nejzásadnějších věcí, které jsem se naučil – hledejte přesně ten zvuk, který potřebujete, a to klidně i hodiny, prostě tak dlouho, dokud ho nenajdete. Přijdete na to, že když nahrávku poskládáte z těch správných zvuků, nemusíte ji pak předělávat.

Doporučil byste začínajícím producentům nějaký software, který teď používáte a který byste býval rád měl v začátcích i vy?

Určitě ten Logic X Pro. Rychlý, přehledný a zábavný. Na začátek jednoduše ideální.

Máte nějaký vysněný software nebo hardware, který byste si jednou rád pořídil?

Momentálně mě baví to, na čem dělám teď, ale časy se mění, takže uvidíme.

Dva asi nejskloňovanější elektronické nástroje všech dob jsou Roland TR-808 a AKAI řad MPC. Používáte některý z nich? A pokud ano, jak jste s nimi spokojený?

Fyzicky je nemám, ale často používám samply z těchto nástrojů. Zrovna nedávno jsem si říkal, že už bych si měl koupit nějakou pěknou 808 – tak snad brzy!

Máte nějaký oblíbený nástroj, ať už virtuální, nebo fyzický?

Virtuální je to zrovna Exhale od Outputu, na tom popravdě řečeno hodně ujíždím. A fyzický nástroj? Tak to je momentálně kytara.