I elektronika potřebuje lidský element
31. května 2019

I elektronika potřebuje lidský element

Thom Artway, Mirai, Klára Vytisková, Ewa Farna, ATMO Music, Sebastian, Pokáč, Michal Hrůza. To jsou jen někteří z interpretů, kteří spolupracovali s producentem Lukášem Chromkem. Skladby, na kterých se Lukáš podílel, mají na YouTube přes sto milionů zhlédnutí. Jak se tento úspěšný producent, mimo jiné kytarista v doprovodné kapele Ewy Farné, staví k hudebním vychytávkám všeho druhu?

Spousta producentů raději používá hardware nebo software. Jak jste na tom vy, máte svou preferenci?

Hardware. Každý dnes používáme nějaký druh digitálního nahrávání, ale mít ruce na opravdovým synťáku nebo kytaře byl důvod, proč jsem začal s hudbou. I když přiznávám, že s virtuálními instrumenty se dnes člověk může taky pomazlit. Při náběru je důležitý mít kvalitní předzesilovač, ale v případě mixu a masteru se neštítím pluginů – naopak. Práce je rychlejší a má výhody v automatizaci parametrů. Většina světových mixing inženýrů už pracuje výhradně “in the box”. Software považuju za elegantní pracovní nástroj, hardware za vášeň.

Máte nějaký oblíbený nástroj, ať už virtuální, nebo fyzický?

Ve studiu je to analogový synth Dave Smith Prophet. U toho většinou začínám, a teprve když nenacházím, zkouším další nástroje. Třeba bílej Moog Voyager, kterýho si původní majitel customizoval přímo u výrobce. To je zabiják na basový linky. Samozřejmě jako kytarista mám i pár oblíbených kytar. Většinou hraju na Fendery. Můj velkej kamarád Adam Krofian mi z Kanady přivezl krásnýho Fendera Mustanga z roku ’65, to je čistá radost. Jinak mou nejpoužívanější kytarou je Fender Stratocaster 1956 relic z Custom shopu, toho jsem si kdysi vybral u kytary.cz. S velkým štěstím jsem tu kytaru odchytnul, ještě než šla na prodejnu, a po pár tónech to byla láska na celej život.

Lukas_Chromek_Ewa_Farna_Terezie_.jpg

Jaký byl úplně první hudební software, který jste si kdy nainstaloval?

Cakewalk, to bylo kolem mých dvanácti let. Doba, kdy jsem všechno řešil jedním mikrofonem, dokonce i klávesy samohrajky. Nahrával jsem ve stylu „dětskej punk".  Pak jsem brzy přešel na Cubase a začal se rozkoukávat v tom, co je potřeba se naučit, abych posílil zvuk svý nahrávky.

Používáte DAW, když produkujete hudbu? A pokud ano, jste od začátku tvorby „věrný“ jednomu, nebo je občas měníte?

Jedu na Cubase. Jednu dobu jsem to střídal s Logicem, ale nakonec jsem vše zase zjednodušil. Radost zažívám, když svět jedniček a nul funguje a já můžu na něco hrát. Jakmile najdu v tomhle oporu, tak kolikrát ani nemám potřebu aktualizovat samotnej DAW. Ale po nějaké době to stejně udělám ...nové funkce jsou příliš lákavé.

Existuje nějaký preset ve vašem VST, který často používáte?

Ne, já VST moc nepoužívám. Ale kdybych neměl originál, tak by to byly určitě padový a brassový zvuky z Prophetu, který miluju a skvěle se pojej s živýma nástrojema. Sety samplů si v beatmaschinu vytvářím pro každou věc jinak, kombinuju oneshoty i loopy.

Často natáčím bicí s Romanem Víchou, kterej má světovej zvuk i feeling, nebo s jinými muzikanty. Na živé nástroje se dají použít presety na celé řetězce pluginů, které vám za sebou fungují. To může práci výrazně urychlit, ale vždy je potřeba to poladit. Každá skladba a situace je jiná. Občas se z toho tweakování dají vyloudit i úplně nové zvuky a počítač se sám stane hudebním nástrojem.

Jen z pohledu nezávislého pozorovatele, to vypadá jak videohra, když se třeba snažíte hýbat s myší co nejpřesněji do rytmu, abyste něco automatizovali.

Doporučil byste začínajícím producentům nějaký software, který používáte a který byste býval rád měl v začátcích i vy?

Do začátku není špatné si pořídit nějaký komplexní balíček. Třeba NI komplete.

Je tam vlastně vše co potřebujete. Nástroje, bubny, efekty. Od Native Instruments používám ještě jejich Maschine. Je to pad kontroler s vlastním software, který otevírám jako VST. Baví mě nahrávat bicí na pady a ne jen klikat myší. Musím říct, že tento styl práce, mě dost posunul i zvukově. Nechci, aby moje party zněly sterilně, proto se snažím vnést i do těch elektronických zvuků lidský element.

Máte nějaký vysněný software nebo hardware, který byste si chtěl jednou pořídit?

Momentálně mám jeden velký sen, chtěl bych postavit nové studio, kde by bylo možné pracovat na více počítačích zároveň. Bylo by to kvalitní zázemí pro můj nový label Blacksplash Music a zároveň taková laboratoř. Rád bych z nahrávání udělal zážitek.

Když produkuju, častokrát je nutné něco editovat, nebo se jiným způsobem brzdit v kreativním procesu. Představte si, že editace se vyřídí na jiném počítači, a vy se zatím můžete s interpretem věnovat dalšímu nahrávání. Rád bych, aby se do nahrávání vrátila flow starých časů. Dřív se hudebníci sešli v nahrávačce a po pár hodinách nahráli do pásu skladbu. Dneska se sedí u počítače a čeká se, než se něco pořeší... Chtěl bych přijít s novým workflow, které bude zábavnější.  

Lukas_Chromek_Thom_Artway_ve_stu.jpg

Asi dva nejskloňovanější elektronické nástroje všech dob jsou Roland TR-808 a AKAI řad MPC. Používáte některý z nich? A pokud ano, jak jste s nimi spokojený?

To jsou absolutní legendy. Občas využívám jejich vysamplované zvuky skrze NI Maschine, ale žádný originál nevlastním, protože se pohybuju v jiné části zvukové palety. Tyhle mašinky tvořily celé hudební žánry, proto je to s nima trochu specifický. Chce to úctu, vědět, proč a kde je použít, aby nevznikal samoúčelný guláš zvuků. Naopak když si někdo postaví sound na tom, že používá striktně TR-808, přijde mi to super a jeho nahrávky mají po zvukové stránce jasnej názor.

Lukas_Chromek_Thom_Artway_Andele.jpg