Financujte album pomocí crowdfundingu
23. září 2019

Financujte album pomocí crowdfundingu

Jak financovat hudební produkci? To je otázka, která trápí snad každého hudebníka. Mnohé z vás už jistě napadlo zapojit do vydávání alb, singlů či videoklipů své fanoušky pomocí crowdfundingu. Protože je to způsob využívaný v hudební branži čím dál tím víc, v následujícím článku se dozvíte, co vám může při vytváření crowdfundingové kampaně pomoci.

Crowdfunding dává hudebníkům možnost zapojit fanoušky do financování svých hudebních projektů a tvořit tak nezávisle na hudebních vydavatelstvích. Stačí vytvořit poutavou kampaň na jedné z crowdfundingových stránek, jako je třeba startovac.cz nebo hithit.cz, a zaujmout dostatek fanoušků, kteří vám poté pošlou menší či větší finanční příspěvek. A co za to dostanou? Obdrží za něj předem dohodnutou odměnu. Tedy album, lístek na koncert nebo večeři při svíčkách s vaším neodolatelným kytaristou – záleží jen na vás, co fanouškům slíbíte. A pokud nasbíráte předem vytyčenou částku, peníze na projekt jsou doma.

Krev, pot a slzy

Zdá se to až trapně jednoduché? Nenechte se zmýlit, crowdfunding je mocný nástroj, ale nic není zadarmo. Dovést do finále úspěšnou kampaň stojí krev, pot a slzy. Už jen sepsat, proč by měli lidé posílat peníze zrovna vám, je celkem oříšek. A když už máte dokonalou kampaň hotovou, s výsledkem jste spokojení a dokonce vám v prvních týdnech peníze opravdu přibývají, nastane zlom. Nikdo nepřispívá, jako kdyby nikoho vaše nové album či vyladěný videoklip nezajímal. Chytá vás panika, přidáváte další odměny a rozesíláte odkaz na kampaň i spolužákům ze základky, které jste třicet let neviděli. Pak přijde velké vítězství – podaří se vám vybrat cílovou částku. A dorazí další šok. Jaksi jste zapomněli, že se nemůžete zavřít do nahrávacího studia, na které máte konečně peníze, protože musíte rozesílat odměny.

Ve dvou se to lépe táhne

Zní to jako noční můra? Nemusí být. Stačí se jen dobře připravit. Jedna z prvních věcí, na kterou byste měli při crowdfundingu pamatovat, je tým. Dělat kampaň pouze v jednom člověku je sebevražda, když ale zapojíte zbytek kapely, rodinu nebo kamarády, je to hned o něco snazší. Nebojte se také oslovit přímo platformy Startovač nebo Hithit a požádat je o pomoc. „Dělali jsme s kapelou tři kampaně a dělali jsme je ve dvou – já a kytarista Martin Knor. Ale vždycky jsme spolupracovali s Martinem Bryknerem ze Startovače, bez kterého bychom to tak dobře nezvládli. Zbytek kapely pak pomáhal s balením a rozesíláním odměn,“ říká Petr Fiala z kapely Mňága a Žďorp, která díky kampani na Startovači získala peníze hned na tři alba.

Plánovat a komunikovat naplno

Kampaň musí být také dobře naplánovaná. Promyslete si, kdy je nejvhodnější doba na spuštění a kdy naopak ne. Typicky nejhorší období na vrchol kampaně jsou vánoční svátky a začátek nového roku. Lidé se věnují rodině a známým a mají po Vánocích hluboko do kapsy.

Dobře si rozvrhněte i průběh a závěr kampaně, aby každý v týmu věděl, jaká je jeho role. Budete tak mít dostatek času na rozesílání odměn nebo na přípravu e-mailů a zpráv komunitě. Neustálá komunikace s vašimi fanoušky je totiž zásadní. Během psaní kampaně si předem připravte personalizované zprávy, které budete posílat těm nejvěrnějším. Informujte je o průběhu a žádejte o sdílení. Nezapomeňte, že fanoušky ke crowdfundingu potřebujete víc než kdy jindy.

Nebojte se hudebních projektů

První hudební projekt, který Češi prostřednictvím crowdfundingu podpořili, byl Mateřská.com v roce 2012. Lenka Jankovská a Bára Vaculíková se tehdy inspirovaly v zahraničí a vytvořily server speciálně určený k sehnání peněz na realizaci projektu. Díky mediálně úspěšné písni Laktační psychóza se jim záměr povedl a od té doby je crowdfunding jedním ze způsobů, jak svoji tvorbu financují. „Tehdy to byla vlastně klika. Lidé byli zvědaví, jestli takový způsob financování zabere a osvědčí se,“ vzpomíná Bára Vaculíková a dodává: „Právě lehkost a síla nové myšlenky lidi zjevně nadchla. Vůbec jsme to nečekali.

Hudební projekty podporují Češi evidentně rádi. Na Startovači a Hithitu bylo od jejich spuštění podpořeno dohromady 571 hudebních projektů a jejich úspěšnost je ohromující. Na Hithitu je úspěšných 58 % hudebních projektů na Startovači dokonce neuvěřitelných 78 %. Pokud tedy máte základnu věrných fanoušků, kterým máte co nabídnout, a čas na realizaci kampaně, může být pro vás crowdfunding tím pravým způsobem, jak nezávisle financovat svoji tvorbu.