Světoznámé nahrávací studio nemusí být pouhým snem
27. srpna 2019

Světoznámé nahrávací studio nemusí být pouhým snem

Představte si nahrávací studio, ve kterém vaši skladbu posunou na úplně jinou úroveň. Místo, které je tak trochu muzikantův splněný sen. Pro někoho to může být tam, kde nahrával jeho idol, pro jiného zase studio s nejlepším vybavením. A protože příklady táhnou, připravili jsme pro vás seznam umělců, kterým se podařilo nahrát album ve stejných studiích jako největší světové hvězdy.

Abychom se nesoustředili pouze na jednu věkovou nebo žánrovou kategorii, je náš výběr rozmanitý. Všechny zmíněné muzikanty ale spojuje touha po dokonalém zvuku spolu s touhou dobýt svět.

Pavel Bobek

Náš seznam otvíráme hvězdou českého country, která celý život obdivovala Johnnyho Cashe. Když se Pavlu Bobkovi naskytla možnost nahrát album přímo v Nashvillu, kde jeho idol působil, neváhal ani minutu. Album s názvem Nic nehledám vzniklo z velké části v proslulém studiu Quad. Pavel Bobek vzdal hold Johnnymu Cashovi a nahrál coververze jeho písniček s českými texty. Album bylo možné ve studiu Quad nahrát hlavně díky kapelníkovi Druhé trávy Luboši Malinovi, který je v Nashvillu už skoro jako doma. Samotnému Pavlu Bobkovi se tak doslova splnil celoživotní sen.

Android Asteroid

Projekt producenta a rappera Jana Pospíšila s producentem a bubeníkem Tomášem Konůpkou Android Asteroid vyrazil dech celé české scéně. V roce 2014 totiž jako první česká kapela nahráli album ve světoznámých Abbey Road Studios, které jsou spojovány především s legendárními The Beatles. Album s příznačným názvem LIVE nahráli muzikanti živě hned v několika studiích. Kromě Abbey Road Studios to bylo také Red Bull Studios London, kde dokonce nahrávali jako první z celého východního bloku. „Absolutní profesionalita v každém ohledu a vždy,“ vzpomíná na spolupráci se zahraničními studii Jan Pospíšil. „Měli k nám stejný přístup, jako kdyby tam přijel kdokoliv z opravdu velkých kapel. ‚Chcete půjčit Hammondovy varhany? Není problém, tady je máte – jo mimochodem to jsou ty varhany, co na ně točil John Lennon.‘“

Pipes and Pints

Zajímavé celtic rockové uskupení Pipes and Pints vydalo v letošním roce album s názvem The Second Chapter. Novou desku kapela nahrávala jednak v pražském Barrandov Sound, ale hlavně v berlínských Red Bull Studios – a stálo to za to. „Takové vybavení a servis, jaké jsme dostali k dispozici v Red Bull Studios Berlin, si dnes už málokdo za běžných provozních podmínek může dovolit,“ říká Vojta Kalina z Pipes and Pints. „Nám to bylo umožněno díky partnerství s Red Bullem. Je to pro nás splněný sen – natáčet desku bezstarostně a bez kompromisu jako ve zlatých 80s.“

Pro českou kapelu, která má ve svém obsazení i skotské dudy, nešlo o první zahraniční zkušenost. Před sedmi lety vydali druhé řadové album Found and Lost pod labelem People Like You, což jim otevřelo dveře do světa. To může být pro jednoho splněný sen a pro druhého docela oříšek. Pipes and Pints totiž museli po celosvětovém turné vyměnit zpěváka, který na neustálé cestování nebyl připraven. V loňském roce se s novou posilou vrátili v plné síle – a jejich nové album to jednoznačně dokazuje.

Ben Cristovao

Jeden z nejvýraznějších autorů současné mainstreamové hudby v České republice vydává všechna svá alba ve spolupráci s kanadskými producenty The Glowstick. A možná i díky nim je jeho hudba tak oblíbená. I on si na vlastní kůži zažil, jaké je nahrávat v Abbey Road Studios. Vyslal jej tam mobilní operátor Vodafone spolu s výhercem soutěže #jetovtobě Sofianem Medjmedjem. Oba zde ve spolupráci s The Glowstick nahráli písničku TV Shows. Tím se Ben Cristovao zařadil mezi několik šťastných českých umělců, kteří své hity nahrávali na stejném místě jako John, Paul, George a Ringo.

Emil Viklický

Na závěr jsme si nechali českého světově proslulého jazzmana Emila Viklického. Ten v loňském roce zabodoval svým skvělým zahraným pásmem po Spojených státech natolik, že jej v koncertním sále Cedar Rapid v americké Iowě nahrála National Czech & Slovak Museum & Library. Nejedná se tedy o klasické studiové album, ale o záznam ze živého koncertu. Za velkou louží ale i živá alba umí opravdu dobře. A Humoresque je nahrávka tak skvělá, že určitě stojí za poslech.

Emil Viklický má se spoluprací se zahraničím zkušenosti bohaté. Natáčel například v newyorském Avatar Studios, které je nejdražším nahrávacím studiem vůbec. V Talent Studio v Oslu pak pro něj byla obrovským zážitkem spolupráce se slavným zvukařem Janem Erikem Kongshaugem, který dělal polovinu nahrávek pro firmu ECM. „Všude ideální podmínky. Tak, jak by to vždy mělo být,“ říká Emil Viklický o slavných nahrávacích studiích.