-
28. listopadu 2025
Hudba na internetu a sociálních sítích nejen z pohledu autorských práv
Hudba jako podkres se stala nedílnou součástí každodenního obsahu na sociálních sítích. Krátká videa, reels nebo stories bez hudby dnes působí neúplně – ať už jde o osobní profil, firemní prezentaci, nebo dokonce politickou kampaň. Platformy jako… -
30. července 2025
Draze vykoupený playlist: Nová kniha nahlíží do útrob Spotify
Nová kniha americké novinářky Liz Pelly si získala v hudebních kruzích nebývalou pozornost. Důvod je zřejmý: jde o první takto podrobný vhled do útrob Spotify, platformy, která v posledních dvou dekádách do značné míry… -
7. prosince 2022
Umělec? Dneska je to skoro každý.
Jenže skoro nikdo neprorazí. 70 až 80 tisíc „songů“ denně. Zhruba tolik jich přibývá každý den na hlavní streamovací služby. Je to ohromující množství, ze kterého vyplývá pro začínající umělce zdánlivá svoboda a lákavá možnost prorazit na hudební… -
9. listopadu 2021
Autorské odměny za hudbu, kterou posloucháme z internetu
Pokud je autorsky chráněná hudba streamovaná (hraná) nebo stahovaná z různých on-line platforem a služeb, její autoři mají za užívání takového obsahu nárok na spravedlivou odměnu. S provozovateli nejpopulárnějších on-line služeb Spotify, Facebook či… -
12. října 2021
Musím platit poplatek OSA, když v provozovně pouštím hudbu ze Spotify nebo YouTube?
Krátká odpověď zní: ano. Internetové služby jako YouTube, Spotify, Apple Music, Deezer či TIDAL poskytují licenci svým posluchačům pouze pro osobní potřebu. Není přitom rozhodující, jestli používáte placenou nebo neplacenou verzi. Jakmile pouštíte… -
12. října 2021
Proč autorům nestačí peníze z YouTube?
Pokud na své provozovně (obchod, restaurace, kadeřnictví, fitness a podobně) pouštíte hudbu z YouTube nebo Spotify, musíte hradit jejich autorům tzv. autorské odměny prostřednictvím OSA. Možná vás napadlo, proč tomu tak je, když autoři už dostávají…