SynthCamp 2022 – songwriting camp klasické a filmové hudby
9. prosince 2022

SynthCamp 2022 – songwriting camp klasické a filmové hudby

Songwriting campy jsou moderní hudební tvorbou současnosti a jejich popularita stále roste. Přináší propojení se zahraničními umělci, nové spolupráce a také výzvu v podobě týmové práce a tvorby skladby za jediný den. O Songwriting campu CZ powered by OSA, který zaštiťujeme, informujeme pravidelně každý rok. Campy jsou spojované především s hudebníky, kteří tvoří popovou hudbu, ale postupně se přesouvají také do oblasti klasické a filmové hudby. Jeden takový s názvem SynthCamp, který pořádala naše partnerská ochranka ZAIKS, proběhl v listopadu v polském Sopotu. Za české autory se zúčastnil skladatel Jiří Trtík.

 

SynthCamp pohledem Jiřího Trtíka

Jiří, remember, you didn't come here for pleasure. You will be working very hard, writing music nine hours everyday!” byla jedna z prvních vět, kterou mi řekl prezident Polish Music Exportu, Marek Hojda, krátce po mém příjezdu do Sopotu v přilehlém restauračním zařízení.

Čtyři dny, čtyři různé projekty, patnáct profesionálních skladatelů/hudebních producentů/sound designerů z celého světa (Island, Mexico, Polsko, Lotyšsko, Španělsko, Nizozemsko), čtyři hudební supervizoři z Hollywoodu, Londýna a Polska – všichni dohromady pod jednou střechou v krásné residenci Zaiksu (polská OSA) v turistickém Sopotu, jen přes ulici od Baltského moře, které je v tuto roční dobu pochmurně klidné a poetické. Nikde ani noha. Takhle nějak vypadala šachovnice týdenního setkání pod názvem SynthCamp 2022 organizovaného polskou organizací Polish Music Export.

Každý den jsme dostali od hudebních supervizorů zadání složit hudbu pro jiný projekt – jednou to byla scéna z hollywoodského filmu, který teprve půjde do kin, podruhé reklama na linku bezpečí, nebo trailer k hororu. Byli jsme rozděleni celkem do pěti skupin a každý den se složení skupin proměňovalo, což ještě navýšilo adrenalin celého týdne. Až do noci jste nevěděl, s kým budete druhý den ráno spolupracovat.

Skupiny byly vždy rozděleny tak, aby v každé byl jeden hudební producent, sound designer a pokud možno skladatel vážné hudby. Bylo pro mě překvapením, jak rychle taková práce může „odsejpat“, pokud se dá stranou ego a všichni táhnou za jeden provaz k co nejuspokojivějšímu výsledku.

Každý den se konala prezentace naší práce hudebním supervizorům, kteří rozhodují o budoucnosti vaší hudby a vyslechnutí si jejich zpětné vazby bylo vždy velmi podnětné a obohacující. Řada hudebních výtvorů již během tohoto pobytu dostala licenční smlouvu na užití ve filmovém průmyslu.

Zajímavé bylo, že po několika dnech takto intenzivní kreativní spolupráce vám to začne připadat jako továrna na hudbu (tak trochu v Hans Zimmerovském stylu).

Setkání tohoto druhu mají ohromný smysl. Pěstují kreativní prostředí pro nové i zavedení hudební skladatele, dávají možnost mladým umělcům z celého světa, aby poznali vydavatele a hudební supervizory z hudebního filmového průmyslu (HBO, Netflix, Paramount). Zároveň tato setkání pomáhají porozumět a pochopit, jak funguje světový průmysl filmové hudby, jaké jsou aktuální trendy. Jak může být efektivní a rychlá spolupráce v týmu profesionálů. Jak funguje svět trailerů, reklam a televizních seriálů. A také, jak to vše funguje z právního hlediska, jak jsou propojeny hudební vydavatelství a organizace kolektivní správy a kdo rozhoduje o umístění vaší hudby v reklamě, traileru, seriálu, či filmu.

 

Foto: Jiří Trtík