
Živé akce a veřejná finanční podpora
V uplynulých měsících absolvoval OSA jednání se Svazem měst a obcí České republiky. Hlavním tématem bylo stanovení sazeb za živé hudební produkce, zejména v případech, kdy jsou akce financovány nebo podporovány z veřejných zdrojů.
Během jednání došlo k vzájemnému vyjasnění praktického uplatňování stávajícího sazebníku a zároveň k úpravě výpočtu odměn u akcí, které jsou pro veřejnost zdarma nebo mají vstupné do 105 Kč bez DPH. Dohodnutý postup bude aplikován na živé hudební akce konané od 1. července 2025. Na základě tohoto jednání jsme připravili následující materiál, který danou problematiku podrobně vysvětluje.
Stanovení autorské odměny u hudebních produkcí hrazených z více než 25 % z veřejných zdrojů a s účastí 300 a více diváků
Autorská odměna je honorář pro hudební autory (skladatele, textaře), jejichž díla zazní v rámci pořádané akce. Podrobný postup výpočtu odměny je stanoven v sazebníku OSA pro koncerty a jiné živé hudební produkce.
Nedílnou součástí podkladů pro OSA je seznam užitých děl, na jehož základě odměna doputuje právě k tomu správnému autorovi a textaři.
- Akce se vstupným
Autorská odměna OSA se stanovuje jako procentní podíl z výpočetní základny. Tu tvoří tržby ze vstupného bez DPH a finanční zdroje pořadatele pocházející z veřejných rozpočtů, které byly použity na úhradu variabilních (přímých) nákladů spojených s pořádáním živé hudební produkce. Podmínkou je, že hudební akci navštíví 300 a více diváků a veřejné prostředky tvoří více než 25 % rozpočtu akce (přímých nákladů na pořádání). Pokud je akce menší, veřejné prostředky se ve výpočtu nezohledňují.
- Akce bez vstupného
Pokud na hudební produkci není vybíráno vstupné, nebo je vstupné nižší než 105 Kč bez DPH, a současně je akce financována z veřejných zdrojů, použije se jako výpočetní základna celková výše nákladů na hudební produkci. Výpočetní základnu tedy tvoří pouze přímé finanční výdaje z veřejných zdrojů (dotace, vlastní finanční zdroje obce, města nebo organizace), které slouží k úhradě nákladů přímo spojených s pořádáním této hudební produkce. Zároveň platí, že minimální odměna této akce nemůže být nižší než odměna u srovnatelné akce zdarma.
Pravidla rozlišování nákladů na hudební produkce s přímou finanční podporou (veřejné dotace, financování z rozpočtu obce či města apod.)
Odměna se počítá jako konkrétní procento z celkové výše nákladů financovaných z veřejných zdrojů. Do výpočetní základny se zahrnují i tržby ze vstupného, pokud byly vstupenky prodávány a pokud je průměrné vstupné vyšší než 105 Kč bez DPH.
Obecně platí, že do nákladů se započítávají pouze výdaje s variabilním charakterem, tedy ty, které vznikají přímo v souvislosti s pořádáním akce. Fixní (dlouhodobé) náklady se nezohledňují – např. náklady na provoz nebo údržbu kulturního zařízení, mzdy zaměstnanců příslušného odboru apod.
1. Kulturní akce, kde je hudba dominantní součástí programu
Přímá finanční podpora zahrnuje prostředky na úhradu nákladů spojených s pořádáním hudební produkce, hrazených z dotací nebo veřejných rozpočtů. Jedná se např. o:
- náklady na interprety (honorář, cestovné, stravné, ubytování apod.),
- náklady na zajištění místa konání (stavba pódia, zvukař, osvětlení, ostraha, hygienická zařízení, technické zajištění),
- ostatní náklady na doprovodný program.
Příklady akcí:
- koncerty, taneční zábavy,
- pivní slavnosti, slavnosti vína,
- výroční oslavy obcí a měst s živou hudbou,
- jiné kulturní akce s výraznou hudební složkou.
2. Kulturní akce, kde hudba není dominantní složkou programu
Do výpočtu se zahrnují pouze náklady přímo související s hudební produkcí:
- náklady na interprety (honorář, cestovné, stravné apod.),
- náklady na technické zajištění hudebního programu (stavba pódia, zvukař, osvětlení),
- poměrná část nákladů na ostrahu, hygienická zařízení a další technická opatření.
Do výpočtu se nezahrnují náklady, které nelze přímo přiřadit k hudební produkci (např. náklady na prodejní stánky, další atrakce).
Příklady akcí:
- food festivaly,
- jarmarky, řemeslné trhy,
- historické přehlídky,
- sportovní akce.